Wat zijn de kledingeisen van een moslima?

Gepost door Esrarengiiz op 1-05-12 in Religie & cultuur, Uiterlijk & gezondheid

Ik houd niet van blogs waarbij de (Islamitische) vrouw van alle kanten wordt aangevallen, door materialisme, kleding en gedrag, maar wil toch graag mijn ei kwijt. Niet om de moslima’s de grond in te boren, maar de afgelopen tijd zie ik zoveel meiden die bezig zijn met materialisme dat ze de spirituele kant van hun geloof vergeten. Bovendien is het wajib (verplicht) om mensen bewust te maken, als het niet behoort tot de kenmerken van de Islaam (geloof).

De Profeet (SallAllahu ‘Alaihi Wassalam) heeft gezegd:”Wie van jullie Al-Munkar (iets slechts) ziet, hij moet het veranderen met zijn hand; als hij dat niet kan, dan met zijn tong; en als hij dat niet kan, dan met zijn hart; en dat is de zwakste vorm van geloof.” (Hadith sahih Muslim overgeleverd door Abu Sa’id al Khudri).

De hoofddoek in de Koran

De hijaab (hoofddoek) dragen is verplicht in de islam. In de Koran is het twee keer genoemd. In Soerat An Noer, vers 31 zegt Allah:

“En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broeders, of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de ‘Aurat’ van vrouwen letten. En laat zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert zij jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen.” (Soerat an Noer, 31)

De hoofddoek is dus verplicht om te dragen, maar er zijn tegenwoordig zoveel hoofddoekmodellen te vinden, waarbij de draagsters het onjuist uitvoeren. Meestal blijft de hals, haren of zelfs de boezem zichtbaar. Enkele voorbeelden die ik vaak zie schijnen op het straatbeeld kun je zien op de bovenstaande illustratie.

De Aurat (zoals genoemd in Soerat an-Noer) betekent de lichaamsdelen van de mannen en vrouwen die niet getoond mogen worden. Welke deze lichaamdelen zijn, wordt bepaald door wie er naar wie kijkt.
De ‘ Aurat tussen:
- Mannen onderling: het gedeelte van het lichaam tussen knieën en navel.
- Vrouwen onderling: het gedeelte van het lichaam tussen knieën en navel.
- Vrouwen tegenover mannen, die niet in Vers 31 genoemd worden: haar gehele lichaam, behalve haar gezicht en handen. In het bijzijn van mannen die wel in dit Vers genoemd worden mogen zij hun hoofddoek of sluier afnemen.
- Mannen tegenover vrouwen: het gedeelte van het lichaam tussen knieën en navel.

Lieve zuster, wat je nu waarschijnlijk draagt is niet de juiste hoofddoekmodel. De hoofddoek hoort bedekkend te zijn, en niet de schoonheid te vergroten, want dat werkt averechts. Laten we niet vergeten dat we (door de juiste kledingwijzes te negeren) de zusters die het wel juist dragen in de schijnwerpers van de media staan. Door ons krijgen zij een slechte naam. Tja, waarom draagt zij dan die lelijke, lange hoofddoek als het ook vrolijk en kort kan, toch?

1) De hoofddoek van de vrouw dient dik te zijn, zodat men er niet doorheen kan kijken
2) De hoofddoek dient losjes te zijn, dus niet strak, zodat het geen lichaamsdeel accentueert
3) De hoofddoek dient niet geparfumeerd te worden met en geurtje
4) De hoofddoek dient niet te lijken op mannelijke kledij
5) De hoofddoek dient niet op de kledij van de ongelovige vrouwen te lijken
6) Het dient geen kledingstuk van faam en ijdelheid te zijn
7) Ook mag de kleding geen versiering op zich zijn, omdat dit juist in strijd is met het bevel om haar aantrekkelijkheden te bedekken.

De boodschapper (vzmh) van Allah s.w.t zei: “Twee groepen inwoners van het Vuur heb ik (in mijn tijd nog) niet gezien: ,,Een volk met zwepen, als de staarten van de koeien, waarmee zij de mensen slaan. En vrouwen die gekleed doch naakt zijn. Heupwiegend en anderen hiertoe (ook) brengend. Hun hoofden zijn als de bulten van wiegende kamelen. Zij zullen het Paradijs niet binnentreden en zij zullen haar geur niet ruiken ook al is haar geur, waarlijk, van zo en zo een afstand te ruiken.” (Moeslim)

Tevens wil ik erbij vermelden dat er meer kledingwijzes gebonden zijn aan de moslima. Zo bestaat er een huis- en buitenkleding voor haar. De moslima heeft twee opties bij het kiezen van een buitenkleding, namelijk een djilbaab of een lange gewaad/manteljas wat we ook vaak zien bij onder andere Turkse vrouwen.


In soerat Al Ahzab 59 lezen we het volgende:

“O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig.” (Al Ahzab, aya 59)

Binnenkleding
Enkele voorbeelden van huiskleding (die je dus thuis draagt of in gezelschap van vriendinnen, familie etc.) zijn bloesjes, shirts, broeken (!) en tuniekjes (!).

Buitenkleding
Buitenkleding is een jilbaab, hijaab en/of lange jassen/mantels tot aan de scheen. Deze moeten erkend zijn bij mensen, dus men moet op het hoogte zijn dat deze als overjassen gedragen worden.

Gelegenheden
Bedekt, maar hoeft geen jilbaab in gelegenheid bij bepaalde familieleden en/of vriendinnen.