Categories
Leven Religie & cultuur

De weg naar geloof – light versie # Geloven is verstandelijk

De weg naar geloof

Geloven is verstandelijk

De vorige keer hebben we verklaard dat het geloven in een Oermacht een natuurlijke instinctieve reactie is op het besef dat de mens realiseert over zijn eigen onmacht. Deze instinctieve reactie is echter niet de enige reden waarom men gelooft en een Oermacht aanbidt. Evenmin is daarmee gezegd dat deze reactie een juiste of onjuiste reactie is op de realisatie van de eigen onmacht.

Alle waarneembare zaken (zoals materie) beschikken over drie dezelfde eigenschappen:

  1. beperkt in tijd en volume
  2. afhankelijk (in hun bestaan van andere zaken)
  3. onmachtig (andere zaken buiten hun eigen invloedssfeer is op hen van invloed)

Enkele voorbeelden

  • De mens is beperkt in volume: hij groeit tot een bepaalde lengte. Hij is ook beperkt in tijd: hij kent een begin (geboorte) en eind (dood).
  • Energie duurt ook niet voor altijd: ieder geluid moet voorgebracht worden door iets anders, en kent dus een begin en verzwakt naarmate het uitdijt. Langzaam maar zeker stopt dit, dus het kent ook een einde.
  • Zelfs warmte wordt voorgebracht door iets anders (is afhankelijk en kent dus een begin) en deze verzwakt na een tijdje tot het zich uitdijt en stopt.
  • Een steen wordt voorgebracht door iets anders (lava>verkoeling>hard grond), kent dus een begin en na een lange tijd verdwijnt het.
  • We gaan een stapje extremer: zelfs het universum kent een begin en een eind in tijd en volume, want het universum -het geheel van al de zaken die waargenomen kunnen worden- bestaat enkel en alleen uit zaken die een begin en eind hebben in tijd en volume, en kan zelf dus niet anders dan een begin en eind hebben in tijd en volume, en kan zelf dus niet anders dan een begin en einde hebben in tijd en volume.
  • etc. etc.

 

De afhankelijkheid van andere zaken uit zich bij de levende wezens in het bestaan van de organische behoeften. Alle levende wezens moeten zich voeden en zuurstof nemen, waaronder de planten afhankelijk zijn van kooldioxide. De niet-levende zaken daarentegen zijn afhankelijk van andere zaken in hun bestaan, anders zouden zij ook niet bestaan. Voorbeeld: water is bij een ander temperatuur ijs of gas. En bij bepaalde omstandigheden breken de waterstof en zuurstof atomen die water uitmaken zich van elkaar los, en zouden deze omstandigheden dus hebben bestaan in de natuur, dan zou water niet bestaan kunnen hebben. Ten slotte zijn op alle zaken dingen van invloed die buiten hun eigen invloedssfeer liggen. Denk aan: ”what goes up must come down” of ”water kookt bij 100 graden Celsius en één Bar druk”.

Het bestaan van de zwaartekracht is niet een keuze geweest van de materie, en niets van de materie heeft invloed over de zwaartekracht dat het kan beslissen of deze wel of geen invloed op haar zal hebben. Tevens was het niet de keuze van het water om bij 100 graden Celsius en één Bar druk tot koken over te gaan. De overeenkomst? Ze beschikken allen niet over de macht om zelf te bepalen of ze zullen koken of ineens zal stoppen met de zwaartekracht.

 

Er zijn drie mogelijke redenen voor het bestaan van de materie. Slechts één hiervan kan kloppen, en door het verstand geaccepteerd worden:

  1.  de materie is er altijd geweest
  2. de materie heeft zichzelf geschapen
  3. de materie is door iets anders (buiten de materie) geschapen

1. De materie is er altijd geweest
Wanneer alles dat waargenomen een begin en een eind heeft in termen van tijd, dan kan onmogelijk volgehouden worden dat alles altijd bestaan heeft en altijd zal bestaan.

2. De materie heeft zichzelf geschapen
Omdat alle zaken afhankelijk zijn van weer andere zaken is het onmogelijk om voor te stellen dat een feit zelf verantwoordelijk is voor het eigen bestaan, oftewel dat de materie zichzelf geschapen heeft. Enerzijds is dit omdat iets wat niet bestaat überhaupt niets kan, dus ook niet zichzelf scheppen, want het bestaat immers niet, maar het verrichten van de handeling van scheppen vereist bestaan. En anderzijds, enkel om de zuiver theoretische mogelijkheid dat de materie zichzelf geschapen heeft te behandelen, de schepping zou dan onmogelijk de vorm aan hebben kunnen nemen die het heeft aangenomen.

Voorbeelden:
1) Het uitsterven van één enkele diersoort is een reactie voor de dood van een hele keten van diersoorten. Dat komt doordat degenen die afhankelijk zijn van het uitgestorven dier vervolgens degenen die afhankelijk zijn van de dieren hiervoor etc. etc.
2) Het doven van de zon of verdamping van het water is een reactie voor de dood van al het leven op aarde.
3) Te ingewikkeld om te begrijpen? Denk aan Jan die zichzelf wilt scheppen. Hiervoor dient hij eerst te bestaan, dus is afhankelijk van een ander feit.
Kortom, het is onmogelijk voor te stellen dat alles dat bestaat zichzelf heeft geschapen.

3. De materie is door iets anders (buiten de materie) geschapen
De waarneming van de eigenschappen van beperktheid, afhankelijkheid en machteloos in alle feiten, maakt dat het bestaan van iets buiten de materie als verantwoordelijk voor de schepping de enigste te accepteren verklaring voor het bestaan van de materie.

Voorbeeld:
Een man die een voetafdruk op strand ziet, weet uit voorkennis dat er een ander vóór hem aanwezig was. De man weet dat deze voetafdruk niet zichzelf heeft geschapen of een eeuwig bestaan heeft. De enige mogelijkheid is dat er dus een ander de spoor heeft achtergelaten. De man weet niet wat de eigenschappen (huidskleur, dik, langharig etc.) van de ander is, maar weet dus uit voorkennis dat hij bestaat. Gezien de eigenschappen van de materie weet men enkel dat Hij bestaat.

Geloven in een Oermacht is niet achterlijk of irrationeel, zoals sommigen beweren, maar juist verstandelijk en terecht. Integendeel, het ontkennen van het bestaan van een Oermacht is achterlijk en irrationeel, omdat alles dat bestaat met zijn eigenschappen bewijst dat een Schepper wel moet bestaan, omdat bij deze eigenschappen van de materie Hij de enigste verklaring is voor het bestaan van de materie.

 

Wordt vervolgd..

De volgende hoofdstukken die we gaan behandelen:
0) Inleiding
1) Geloven is natuurlijk
2) Geloven is verstandelijk
3) Het juiste geloof: is er zoiets als het juiste geloof?
4) Waarom bestaan er verschillende geloven?
5) De verstandelijke manier van denken
6) Denken, de juiste manier om geloof te kiezen
7) Het niveau van denken
8 ) De weg naar Islam: het verstandelijk bewijs voor het bestaan van de Schepper
9) De weg naar Islam: het verstandelijk bewijs voor het profeetschap van Mohammed (saw)
10) De essentie van de boodschap van Islam

[ad#468×60 banner]

Leave a Reply

Your email address will not be published.